Saturday, August 8, 2009

Deja Vu All Over Again...

English:
To cut story in short, I lost patient with red water and decided to clean the tank and start all over again. This time - without soil. In order to remedy the situation, I even tryed to upgrade simple Atman FL-102 filter with new filter media (see picture below, details about this modification in next blog entry). Results were not good. From this point, I should also tryed bacteria treatment, but it's late for that anyway. I realised that I made a mistake (listening wrong advice, obviously) in the first place. I should have boiled the soil for couple of hours and left it for 6 weeks in water according to this great article. Also, sand should have been boiled, too.

What I also realised was the fact that soil particles could easily make water cloudy when cleaning the gravel or (re)positioning plants. All this gave me a great experience and I am certanly not regreting anything.

Srpski:
Opet je pala poseta Pet Centru, nabavio sam prvi par Echinodorus-a i nekoliko Cryptocoryne-a. Na žalost, u prodavnici ni jedna biljka nije precizno obeležana, tako da je na osnovu mog upoređivanja sa podacima i slikama iz jedne enciklopedije akvarijskog bilja, najverovatnije reč o Echinodorus parviflorus i Cryptocoryne walteri var. lutea.

Iako me je crvena voda (koja je iz dana u dan postajala praktično sve tamnija tako da se svetlost neonke jedva nazirala) poprilično zabrinula, odlučio sam da dodam prve biljke i vidim da li će se situacija makar malo promeniti na bolje.

Nakon svega dva dana pala je prva žrtva - jedan usamljeni list Cryptocoryne-a se osušio i otpao! Pošto je bio usamljen koren (Cryptocoryne se tako i umnožava - vertikalnim odvajanjem korena sa stabljikama, a u kupljenom busenu bilo ih je više komada), optimistično sam pretpostavio da ga nisam lepo zasadio. Čekao sam reakciju ostalih, koji su u tom trenutku još uvek "izgledali" dobro.

Opet sam posetio aqua shop i odlučio da izmenim deo Atman AT-F102 filtera. Nabavio sam perlon vatu, potom mešavinu aktivnog uglja i zeolita (aktivni hemijski čistači organskih i neorganskih materija koji upijaju i korisne i štetne materije istovremeno), kao i keramičke prstenove. Skratio sam obične sunđere u Atmanovom filteru, a umesto njih po dužini uz pregradu postavio perlon vatu i prstene u prvoj (ulaznoj) komori, a aktivni zeo-ugalj u drugoj. Takođe, uzeo sam i sredstvo za postizanje čiste vode (iako sam znao da moj problem na ovaj način neće biti rešen, bio sam voljan da čak i to probam). Nadao sam se da će ovo popraviti situaciju...
Na žalost, nakon par dana počeo je još jedan list da se suši i otpada, a voda je i dalje bila sumorno crvenkasto-braon boje. To je bio konačni alarm da sa mojim akvarijumom definitivno nešto nije u redu. Potražio sam pomoć u člancima na domaćem forumu i jednom izuzetnom članku (na engleskom) i shvatio da sam napravio ogromnu grešku: poslušao sam savet prodavca da zemlju samo potopim u vodu i ostavim da malo odstoji (pogledati raniji blog).

Umesto ovakvog naivnog postupanja sa zemljom, istu je obavezno trebalo prokuvati, kako bi se amonijak pretvorio u nitrate, a potom je ostaviti natopljenu u vodi nekoliko nedelja (optimalno 6). U tom periodu se iz zemlje oslobađaju organske materije i otrovni gasovi, čime bi se sprečila katastrofa u mom akvarijumu. Sada mi je jasno da su se - umesto u loncu - te reakcije odigrale u mom akvarijumu, što je i sama boja vode i stradanje dela Cryptocoryna oslikala.

Ipak, u ovoj fazi mi zaista nije palo teško da sve povadim iz akvarijuma i uradim stvari korektno iz drugog puta. Akvarijum je imao tek poneku biljku i podlogu, a glavni stanovnici nisu ni bili u planu upravo iz ovakvih razloga.

U sredu, 12/08 sam izbacio svu vodu iz akvarijuma, a narednog dana sam povadio šljunak i zemlju (trudeći se da ih što bolje razdvojim). Dok sam ispirao šljunak i odvajao sitne čestice zemlje (deo po deo), razmišljao sam o komplikacijama koje donosi zemlja. Bio sam spreman da je ovoga puta prokuvam i ostavim da odstoji nekoliko nedelja, ali sam potom shvatio da čak i tada mogu očekivati probleme ove vrste. Drugim rečima - ovaj posao rasturanja polu-fromiranog akvarijuma bi se ponovio. U tom trenutku sam odlučio da za sada odustanem od zemljane podloge i bilje prehranjujem eksternim putem. Dakle, isprao sam kvarcni šljunak koji sam potom objedinio i ostavio da se krčka tokom noći.

U četvrtak 13/08 sam ispravio još jednu grešku koju sam načinio (iz neznanja ili loših saveta) pri prvom formiranju akvarijuma. Umesto običnom vodom, ovoga puta je i neophodno bilo da ga "okupam" u rastvoru hipermangana (Potassium Permanganate, KMnO4) čiji je efekat poput hidrogena (H2O2), dakle oksidacijum dezinfikuje predmete i organske materije.

Akvarijum je sada spreman za novu prvu fazu - postavljanje šljunka i "sadnju" bilja. Nadam se da ću ovoga puta imati više sreće...

No comments :

Post a Comment