Monday, September 21, 2009

New Setup / Nova Postavka

English:
After several days of preparation, I finally got everything to complete a new setup. I used JBL Florapol as a base substrate, AquaClay as mid-layer and common gravel on the top. I decided to use layer structure, altought I could (or should) mix some Florapol with AquaClay at the bottom. Also, I got an advice from a friend to put some tiny amount of quality humus in AquaClay layer to lower the pH level, but since too many complications lately I decided to proceed without this time. If needed, I can easily introduce some humus as part of my filter media.

Srpski:
Nakon nekoliko dana priprema, konačno sam nabavio sve za novu postavku. Koristio sam JBL Florapol kao osnovu, AquaClay kao srednji sloj i obični šljunak na vrhu. Odlučio sam se za slojevitu strukturu, mada sam prema uputstvu trebao da izmešam deo Florapol-a sa AquaClay-om u sredini. Takođe, dobio sam savet od prijatelja da bi valjalo posuti malo kvalitetnog humusa u sloju sa AquaClay-om radi snižavanja pH (zakiseljavanje sredine), ali usled previše komplikacija u poslednje vreme odlučio sam da ovoga puta idem sa prostijom postavkom. Ukoliko kasnije bude potrebe, postaviću vrećicu humusa u sklopu filtera.

STEP 1

* First I moved aquarium into bathroom, put it in the tub and washed inner side with KMnO4 solution (Potassium Permanganate). Afterwards I showered it with hot and cold water

* Prvo sam premestio akvarijum u kadu kupatila i isprao unutrašnje zidove rastvorom KMnO4 (Kalijum Permenganat). Nakon toga sam ga detaljno istuširao toplom i hladnom vodom



STEP 2

* Second step was adding JBL Florapol at the bottom. I decided to put it as a base layer because Florapol clay has tendency to congeal over time and I want to prevent AquaClay clogging.

* Drugi korak je bio postavljanje JBL Florapol-a na dnu. Odlučio sam da Florapol postavim na dnu iz razloga što se glina tokom vremena steže i može zapušiti AquaClay



STEP 3

* Third step was adding plastic net to prevent Florapol from raising up

* Treći sloj je plastična mreža (za komarce) koja sprečava podizanje Florapola i zamućivanje vode


STEP 4

* Fourth step was AquaClay which I previously rinsed in hot and cold water sequentially. I advice you to rinse it to remove fine red dust particles and to make AquaClay absorb water more easily. According to manufacturer I should put around 15 liters of AquaClay, but that was a bit too much for me, so I put only 5 liters (around 2 cm)

* Potom sam postavio AquaClay koju sam prethodno isprao redom u toploj i hladnoj vodi. Savetujem vam da obavezno isperete AquaClay kako bi uklonili finu crvenu prašinu i postigli brže potapanje u vodi. Po preporuci proizvođača za moj akvarijum bi trebalo oko 15 litara podloge, ali to mi je ipak bilo previše na uštrb litraže vode pa sam postavio svega 5 litara (oko 2 cm)



STEP 5

* Another layer of plastic net to prevent AquaClay accidental resurfacing
* Novi sloj mreže koja sprečava isplivavanje AquaClay-a



STEP 6

* 20 Kg of common gravel with 3-5 mm granulation
* 20 Kg šljunka granulacije 3-5 mm



STEP 7

* Finally some rocks, driftwood (previously cured in water) and tap water treated with SERA AquaTan

* Konačno kamenje, panj (prethodno prokuvani) i voda tretirana SERA AquaTan kondicionerom



STEP 8

* After 2 days water temperature was stabilized so I returned Cabomba Caroliniana and Echinodorus plants

* Nakon 2 dana temperatura vode se stabilizovala pa sam vratio Cabomba Caroliniana i Echinodorus-e



STEP 9

* Next few days I'll add some new plants. This is my new setup at night with moonlight effect turned on (I'll describe this DIY project in my next blog entry)

* Narednih dana dodaću još neke biljke. Ovo je igled trenutne postavke noću sa efektom mesečine (o kojoj ću pisati u narednom izdanju)

No comments :

Post a Comment